nedeľa 18. novembra 2012

Hai Chao Sheng Toucha

Niektoré čaje, ktoré som pil alebo mal boli dobré, chutné či kvalitne mal som ich rád, ale už by som ich viacej-krát nekúpil. Za to občas mám možnosť ochutnať slabší čaj, ktorý možno nieje až tak kvalitný či úplne chutný, ale má v sebe niečo - nejaký náboj. 

Takýto čaj je aj Hai Chao. Rovno môžem povedať, že ma neohuruje žiadnou extra kvalitou či chuťou a práve teraz pijem v poradí tretí koláč a rozmýšľam, že si dokonca jeden aj zaarchivujem. 


Na rovinu povedané, že akýkoľvek z ponuky pu-erh.sk je o dve triedy lepší ako tento. Ale v tomto je niečo také silné či mocné.

Aby som sa neutápal v záludnostiach a porovnávaní by bolo pekné napísať aj o jeho vlastnostiach a parametroch.

 

Musím sa priznať, že neviem presne odkiaľ tento čaj pochádza. Viem, že nečakane pochádza z Yunnanu, ak by však niekto vedel v komentároch povedať, že odkiaľ presne je tak mu budem vďačný. Ani môj čínsky kamarát mi to nevedel z popisu na papierovom obale povedať :)

Tento sheng pu-erh ako už názvu a obrázku je zrejme je toucha. Veľmi silno vylisované pravdepodobne hydraulickým lisom, čo značí aj o tom, že odlomiť kúsok koláča je veľmi ťažké a listy sa pri tom drolia na prach. 


Podľa popisu by mal pochádzať z roku 2010 a lisovaný niekdy v polke júla, čo je teda už trochu odležaní koláč. 

Ako som už v prípade MengSongu písal tak majú veľmi podobnú vôňu. Až na to, že v tomto prípade okrem živicovej a silno ovocnej je aj aspekt nekvality a to jemná zaúdenosť.


Chuť toho čaju by som rozdelil do troch častí. Prvá je fáza rozbehu. Opláchnuté lístočky sa ešte aspoň dva nálevy roztvárajú, čo naozaj svedčí o pevnom lisovaní, a v ústach je cítiť jemnú údenú dymovú chuť.

Druhá fáza je fázou kedy lístky sú už roztvorené a nastupuje silná horkosť či živicovosť. Dĺžka nálevov je len ten čas kedy naplním gaiwan, zakryjem a zlejem, teda nejakých 8 sec. Avšak táto horkosť nespôsobí trpko či inak rušivo.

Tretia fáza je asi tá najlepšia. Roztvorené lístky, z ktorý sa "vyplavila" horkosť môžem ľuhovať nejakých 30-45 sec. Chuť v tomto štádiu bola sladká ovocno marhuľová s maslovou dochutou spojenou so sušenou marhuľou.


Farba nálevu, je narozdiel od tohoto ročných mladých shengov tmavšia a ladená do zlatista. Ako sa dá vidieť na dolnom obrázku v miske je plno drobných "prachových čiastočiek", ktoré aj napriek používaní sitka tam ostali.

Záhadou sú pre mňa listy. Na jednej strane dajú sa v koláči objaviť aj veľké žilnaté listy okolo 5-6 cm. Avšak tých tam veľa naozaj nie je. Na druhej strane prevažujú malé lístočky a mladé tipsy, ale aj pomerne dosť zelených stoniek. Pretože jeho zlisovanie je pevné tak sa veľké množstvo celých listov poláme.   


Keď ho pijem tak vo mne vzbudzuje pocit odchádzajúcej jesene v šedej farbe, kde ja sedím vedľa čerstvo našiepeného dreva na zimu.

Na záver treba konštatovať, že tento čaj je veľmi zaujímaví. Z predchádzajúceho popisu je asi každému jasne, že sa nejedná o nejaký zázrak čo sa kvality a spracovania týka. Chuťou asi každého neosloví. Tento čaj je možné za dobrú cenu dostať takmer všade napr. v čajovom dome.

2 komentáre:

  1. Toto bol prvý Sheng aký som kedy ochutnal :) bolo to tak 2 roky dozadu, vtedy mi celkom chutil...

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Uňa to bol druhý, prvý bol nejaký klasický s názvom "Zelený Pu erh". A tento bol zopár tried lepší.

    OdpovedaťOdstrániť