nedeľa 1. decembra 2013

Pu-erh.sk: Shu 7581 - 1998

Minule som si tak prechádzal svoje staré príspevky čo som napísal a tak som si vravel, že by som asi mal niečo trochu zmeniť aby mali trochu viacej hlavu a pätu. Došiel som nato, že ja zväčša píšem tie články počas, respektíve krátko po čajovaní a je z nich cítiť zjavný dopad čaju na mňa.

Las time when I was reading my old posts I realized that I should change something to make the articles more suitable and complex, they should be little bit more organized. I found out that mostly I am writing posts during or immediately after I am done with tea and it has an affect on me (negative in this way).


Peťo Staník má teraz vo svojej stále rozrastajúcej sa ponuke pekné kúsky shu pu-erhov a čaj, na ktorý som sa najviac tešil bol nečakane ten najstarší a teda Shu nesúci číselné označenie 7581 (75-rok receptúry, 8-list, 1-továreň v tomto prípade CNNP  Kunnming TF) z roku 1998.

Peter Staník has had in his still growing tea menu nice pieces of shu pu-erhs and I was looking forward the most on the oldest one a shu with code name 7581 (75-year of the recipe, 8-leaf, 1-factory-CNNP Kunnming TF) year 1998.

Už zo sáčku bolo cítiť ťažšiu pivničnú arómu starej zatuchlej skrine či v eufemisticky povedané je tam cítiť znak vlhkejšieho skladovania a dlhšieho zrenia. Naopak sparené "hrčky" (keďže o listoch sa nedá moc hovoriť) majú už tradičné zastúpenie ako sladkastá, smotanová oriešková aróma spolu s pre mňa typickou arómou parených knedlí. Plus v tomto prípade som tam cítil dyňu.

From the packet I felt a heavy aroma of old chest or in more euphemistically way the smell of long time of brewing in wet storage. On the other hand, warmed up leafs had more traditional smell - sweet, cream, nutty aroma and from me typical aroma of dumpling. Plus in this case I felt there a gourd.



Na tomto shu ma zaujali hneď dva znaky, prvým bola už spomínaná archívna vôňa a ako druhé čo ma vyhrklo následne potom ako som uvidel samotné "listy" bol biely povlak, s ktorým som sa predtým stretol u 1999 CNNP Green Mark. (čož ten povlak je inak medzi čajíčkarmi veľmi diskutabilná vec, jedny vravia, že je to OK, iní si to nemyslia [ja stým zatiaľ problém nemám, možno časom])

What interest me the most about the tea was the smell and the second was the white cover on the "leafs" which I had a chance to meet with 1999 CNNP Green Mark. (The white cover is in between tea drinkers a dabatable topic, some things that it is OK some doesn't [for me it is OK])

Nálevom to trochu trvalo než sa rozbehli, ale po 3+ to už bola paráda, plná vyvážená chuť. Na jednej strane pôsobí jemne a uhladene - krémovo ale nie je prázdny. Má veľmi dobrú až prijemnú sladko orieškovú chuť s čokoládovým odtieňom, čo pôsobí veľmi príjemne. Trochu paradoxne, ale tá zatuchlosť, ktorú som mal možnosť cítiť vo vôni nebolo v náleve cítiť, len jemne horkastá chuť, ale len veľmi okrajovo.

After two weak infusions the taste become full and balanced. On the one hand, it seemed light and soft with creme structure but it was not empty. It had a nice nutty sweet taste with chocolate shade which is very pleasant. The paradox is that the mustiness which was present in the smell was missing in the infusion, only a weak bitterness.


Dochuť tá bola celkom zaujímavá, ale neviem ju úplne presne charakterizovať. V niečom mala taký mydlový mdlý rozmer, ale potom prešla do niečoho celkom konkrétneho čo opäť neviem opísať ale prišlo mi to ovocné. V tomto okamihu som otvoril stránku pu-erh.sk a pozeral som si popis k čaju a tam je napísané: Táto produkcia má špecifickú chuť ázijskeho ovocia Longan “龍眼”. V živote som takúto plodinu nejedol a keď som sa pýtal svojho čínskeho kamaráta tak on mi toto ovocie nevedel popísať, čiže je možné to je práve ono.

The aftertaste was pretty interesting, but I am not able to fully described it. In someway it was weak-soapy but later it went into something very concrete but I don't know how to say it, but it seemed to me as some kind of fruit. In that moment I opened the description on pu-erh.sk and there was written: This 7581 now also has a special fragrance, some taiwanesse customers say that the fragrance is like the longan fruit “龍眼” a fruit from Asia. I have never had a chance to taste this kind of fruit. When I ask my Chinese friend to describe the taste he didn't know. So, may be it is it.

4 komentáre:

  1. Musim ta opravit. 1-tka v recepture neznamena CNNP ale Kunnming tea factory, CNNP bol supervisor a distributor nie vyrobca

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Diky Braňo máš pravdu v tomto prípade to je Kunnming TF. Inak nie som si istý ale pod 1 môže byť aj CNNP, "1 CNNP, Kunming TF ( ukončení produkce již )"
      Zdroj: http://www.tea-earth.net/sorts.html

      I keď je pravda, že ostatné zdroje horia inak / úplne niečo iné:
      http://www.pu-erh.net/factories.php
      http://en.wikipedia.org/wiki/Pu-erh_tea#Recipes

      Odstrániť
  2. Ahoj, ďakujem ti za super blog! V čajovaní som ešte viac menej len newbie a tvoje príspevky si vždy rád prečítam a mnohé čaje aj vyskúšam. Mnohokrát ale neviem ako začať, kam sa posunúť a čo vyskúšať. Lietam od jedneho čaju k druhému. Oolongy, prvé Shengy, potom zase japonské zelené... prvé Kyusu, potom zase Yixing. Neviem to nejako uchopiť a neviem na čo sa mám sústrediť. Nežijem na Slovensku a v okolí nemám nikoho s kým by som to konzultoval.

    Pred nedávnom som narazil na jeden super článok z prostredia kávy. Úplny basic pre začiatočníkov s návodom ako začať, čo a kde vyskúšať a hlavne v akom poradí. Je tam rozpísané ktoré chute sa snažiť vnímať a ako sa niekam posunúť. Tu je link: http://www.cuketka.cz/?p=12883.

    Prečo ti to píšem. Chcem sa ťa opýtať, či niečo také existuje aj čo sa týka čajov. V slovenčine, češtine, angličtine, to je jedno. Niečo čo by začiatočníka niekam nasmerovalo. Prípadne ak by si niečo podobné publikoval, tak to veľmi rád budem šíriť ďalej.

    Tak či onak, prajem ti všetko dobré a ešte veľa dobrých čajov :)

    Frankie

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ahoj,

    ďakujem za návštevu, kompliment a komentár!

    Na svojom blogu nepíšem o začiatočníckych radách hneď z dvoch dôvodov a to preto: Mal som a stále mám pocit, že je na internete veľa blogov, fór a stránok, ktoré sa začiatočníkom venujú a zároveň si myslím že je to tak trochu celé nezmysle a zbytočné.

    Pitie čaju je tvoja osobná cesta, kde postupným bádaní, skúšaním, ochutnávaním a experimentovaním sám zistíš čo pre teba znamená čaj. Až keď vypiješ stovky litrov čaju a ochutnáš desiatky vzoriek a vydržíš pri čaji zopár rokov tak tak nájdeš odpoveď na všetky tvoje otázky.

    Ale aj napriek týmto trochu skeptickým rečiam si myslím, že ako začiatočník môžeš nájsť zopár rád ako bezpečne a rýchlejšie postupovať. Sám som členom fóra na TEA-EARTH (http://forum.tea-earth.net/index.php), kde sú začiatočníci vítaní a nájdu tam všetko to čo potrebujú.

    Tak nech sa darí!

    Matej

    OdpovedaťOdstrániť